BLOG

   logo-pl-v2

 

fr pl gb us

Dominanta septymowa

    


Dominanta septymowa do trójdźwięk durowy z dodaną do niego septymą małą, który zbudowany jest na V stopniu gamy. Nazywany jest dominantą dlatego, że zbudowanie takiego właśnie akordu na V stopniu gamy, czyli dominancie, powoduje silniejsze dążenie do rozwiązania na tonikę (czyli I stopnień gamy). Dominanta septymowa w zasadzie nie jest jakimś nadzwyczajnym tworem. Każdy akord można wzbogacić o dodatkowe składniki. Może to być septyma (7), nona (9), undecyma (11), seksta(6), itd. Można je dodawać do dowolnego trójdźwięku. Najpopularniejszym z nich jest właśnie dominanta septymowa, stąd poniżej przedstawiamy jej budowę:

D7

 

Jak dla każdego akordu również dla dominanty septymowej można stworzyć przewroty. Skoro jest to czterodźwięk to mamy cztery postacie skupione tego akordu muzycznego. Oznaczenie dominanty septymowej to D7. Jeśli znamy nazwę toniki akordu używamy nazwy tego dźwięku pisanego wielką literą i 7 umieszczamy w indeksie górnym.

Pierwszy przewrót składa sie więc z interwałów
 3> 3> 2, czyli trójdźwięku zmniejszonego i sekundy wielkiej:


D73

Drugi przewrót  składa się zatem z interwałów:  3> 2  3:

D75

Ostatni czyli trzeci przewrót dominanty septymowej składa się z interwałów: 2 3 3>czyli sekunda wielka i trójdźwięk durowy:

D77

Rozpoznawanie i śpiewanie dominanty septymowej możesz poćwiczyć w naszych ćwiczeniach on-line w dziale Akordy. Nie wiesz czy potrzebujesz tych ćwiczeń? Nic prostszego – zrób Test z Akordów i przekonaj się co jeszcze powinieneś poćwiczyć. Powodzenia!